סוער בכנסת: "למה אוכל של כלבים צריך להיות כשר?" • צפו

    איתי גדסי No Comments on סוער בכנסת: "למה אוכל של כלבים צריך להיות כשר?" • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום דיון בעלויות הכשרות בישראל על מוצרי המזון, לבקשת ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), בעקבות תחקיר ששודר אתמול הנוגע לעלויות הכשרות.

    היו"ר כבל אמר כי הקבוצה שנושאת בנטל הכלכלי הכבד ביותר של הכשרות זו הקבוצה הדתית הכי חלשה. הוא הוסיף כי מה שמפריע לו יותר מכל הוא ש"הרבנות לא עושה את עבודתה, בלשון המעטה. היא כאילו הרגולטור, אבל היא במקום הכי נמוך בשרשרת ההשגחה של המזון והיא חזקה רק על אלה שאין להם גב פוליטי. זה מאבק פוליטי שהוא כלכלי מאוד, ולא לוקחים שבויים בקרב הזה".

    מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, אמר כי לפי מסמך של משרד התיירות עולה כי העלות הישירה של הכשרות היא רק 0.9% מהמחזור של בית מלון למשל. הוא הוסיף כי הכשרות מוסיפה רק 30 אגורות למחיר קילו עוף שנמכר היום ב-17 שקלים ושכר המשגיחים עומד רק על 37 שקלים לשעה. "אנחנו לא אחראים על הבד"צים ומי שרוצה מותג משלם יותר. אני מסכים שמי שנושא בעול זה ציבור חלש, אבל הוא מוכן לשלם יותר", אמר.

    ח"כ סופה לנדבר שאלה למה אוכל של כלבים צריך להיות כשר, או שמפו לשיער או אפילו חיתולים לתינוקות. לדבריה, תעשיית הכשרות מגלגלת 3 מיליארד שקל בשנה שנופל כנטל על האזרח. ח"כ רחל עזריה הוסיפה כי הרבנות לא מאפשר יבוא של בשר שאוכלים אפילו בחסידויות יהודיות בחו"ל ושולחת משלחת רבנים שיפקחו על השחיטה – דבר שמייקר את הבשר בעד 20%.

    "מה שמניע את חברי הכנסת לדיון הזה אינו נוגע לעלויות אלא רק לצורך שלהם ברדיפת הכשרות וצרכני הכשרות", אמר ח"כ הרב מקלב. לדבריו "לאותם חברי כנסת שמתלוננים מדוע רק הרבנות מפקחת על הכשרות אין כל בעיה שמשרדי הממשלה הם המפקחים היחידים בכל הקשור להוראות בטיחות, כיבוי אש וכדומה. זו צביעות מתוך מטרה אחת – של רדיפה".

    עוד ציין ח"כ הרב מקלב כי "חלק מאותם חברי הכנסת עומדים מאחורי 'כשרות' אלטרנטיבית שפועלת בניגוד לחוק". לדבריו, "הם שואלים על עלות הכשרות – אבל שוכחים לשאול כמה הכשרות רווחית לאותם עסקים. הדרישה לכשרות מהדרין ולכשרות בכלל הולכת וגדלה רק משום שהציבור דורש זאת.

    "אין עוד תחום שכוחות השוק בו משמעותיים כמו בתחום הכשרות", אמר ח"כ הרב מקלב וציין כי "גופי הכשרות אינם כופים על איש לקבל כשרות מהודרת, אבל העובדה היא שמפעלים גדולים וטייקונים הם שבוחרים את הכשרות המהודרת שהם מעוניינים בה, משום שלמוצרים כשרים יש דרישה בשוק וכבעלי עסקים מעוניינים מבינים שכדאי להם לעשות כך. בסופו של דבר לכשרות יש כדאיות כלכלית גדולה".

    היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בעניין, שכן הוועדה נגעה רק בקצה הקרחון של הבעיה. הוא הוסיף כי יפנה למנכ"ל המשרד לשירותי דת וידרוש תשובות בצורה מסודרת לשאלות שעלו בדיון. "אף אחד לא ייקח אותנו למקום של מאבק מול הדת, אנחנו יוצאים למסע לא נגד הדת ולא מול הדת אלא למען הדת. אנחנו יוצאים למסע קשה בשביל אלה שרוצים כשרות ושומרים על הדת – ונביא שינוי. הרבנות הראשית לא תהייה מונופול וזה יקרה עוד בחיי – לא יהיה כפל תשלום על אמונה", אמר.

    צפו בדברי ח"כ מקלב בדיון:



    0 תגובות